Connect with us

Hi, what are you looking for?

STIRI

Educație, diversitate și provocări

De vorbă cu Sociu Tereza, pedagog la Centrul Social Maria Ward

Astăzi vă invităm să faceți cunoștință cu Sociu Tereza, de loc din Săbăoani, jud. Neamț, cu peste 25 de ani de experiență în învățământ, din 2016 pedagog social la Centrul Social Maria Ward. Aici, are grijă pas cu pas de cei mai mici, fără a face diferențe de etnie ori religie: „anul acesta am avut în programul de educație 54 de copii, din care 7 copii emigranți din Palestina, Siria. Copiii sunt romano-catolici, creștini-ortodocși, musulmani și penticostali. Noi nu facem diferențe între religii, confesiuni ori etnii.”


Ce se întâmplă cu educația copiilor din medii defavorizate pe perioada de pandemie?

Este o perioadă destul de dificilă care a intervenit pe neașteptate și ne-a găsit nepregătiți. Pentru aceasta e necesară o mare flexibilitate în folosirea tehnologiei moderne. Din păcate, majoritatea copiilor din programul Centrului nu beneficiază de accesul la tehnologia modernă. Mulți nici măcar nu au utilități acasă, nici nu se pune vorba de tablete sau internet. Ori dacă le dăruiești tablete, nu știi ce se întâmplă mai departe cu ele, dacă într-adevăr vor fi folosite în scop educațional sau dacă vor lua altă cale, pentru că familiile se confruntă cu mari lipsuri.

În această perioadă Centrul Social Maria Ward a demarat un proiect de asigurare a hranei de bază pentru copii și familiile lor, program care s-a extins foarte mult, astfel încât am ajuns în 14 localități din zonă. Pe mai departe gândim un program adaptat la condițiile actuale pentru a-i aduce pe cei mai vulnerabili „la școala online”. În funcție de cum ne va permite legislația încercăm să îi aducem pe copii la centru ca să îi ajutăm cu școala. Vom avea filtre speciale și le vom aloca fiecăruia un spațiu separat unde va avea acces la tabletă și va fi îndrumat atent.

Care este parcursul firesc, atunci când un copil vine la centru? Ce dificultăți întâmpină?

Copiii cu care lucrăm la Centrul Social Maria Ward sunt împărțiți pe clase de vârstă, respectiv între 4-6 ani, 7-9 ani și 10 -14 ani și provin din municipiul Rădăuți și din localitățile limitrofe. În anul școlar 2019-2020, la Centru, au beneficiat de suport educațional 54 de copii, dar acest număr este fluctuant de la an la an pentru că integrarea într-un program zilnic este dificilă pentru unii dintre ei.

Primul lucru pe care un copil îl face când vine pentru prima dată la centru este familiarizarea cu ceilalți copii. Încet, încet copilul învață regulile practice: să-și schimbe încălțămintea de interior, să se spele pe mâni, să se spele pe dinți după ce ia gustarea de la prânz. Treptat, învață și de la ceilalți ce trebuie să facă în cadrul programului de la centru.

Un copil care nu este învățat să respecte anumite reguli acasă, în societate va întâmpina dificultăți când urmează să se integreze într-un colectiv. Aici, trebuie să respecte anumite reguli, să aibă respect unul față de celălalt, ceea ce este puțin dificil. Cei care nu reușesc să se integreze în program, treptat se retrag din centru și noi respectăm această alegere.

 

Care sunt activitățile educaționale pe care le desfășurați cu copiii la Centrul Social Maria Ward?

Zilnic, de luni până joi, și vorbim acum de condiții normale de viață, după ce vin de la școală, copiii sunt ajutați la efectuarea temelor, de către pedagogi și voluntari. Sunt copii care se descurcă singuri, dar sunt și mulți dintre ei care necesită ajutor zilnic. În afara temelor se fac și alte activități, cum ar fi: lecții de chitară, dansuri organizate de voluntarii centrului.

Vineri nu facem teme ci ne concentrăm pe sunt alte tipuri de activități educative: igienă corporală, educație rutieră, jocuri, lectură, pictură, desen, activități gospodărești, activități practice etc. Mai facem jocuri dinamice și înainte de începerea temelor căci sunt cele mai atractive pentru copii și îi pun în situația să coopereze între ei. Toate eforturile noastre se duc în direcția prevenirii abandonului școlar și familial. Aceasta este și misiunea noastră.

Sunt copii care nu înregistrează progrese?

Printre copiii pe care-i avem în program sunt unii care evoluează destul de bine și sunt unii care fac progrese destul de greu. Avem copii care întâmpină dificultăți mari în a progresa din punct de vedere educațional. Capacitatea lor de înțelegere fiind mai redusă, rezultatele educative sunt mai mici. Aceste progrese se vor observa în timp, peste ani. Important este să fie puși în valoare cu capacitățile cu care ei sunt înzestrați.

Cu ce diferă ceea ce faceți la Centru față de suportul pe care îl primesc acasă? Sunt aspecte care vă sabotează efortul de educare al copilului?

Scopul activităților noastre este să-i pregătim pentru viață și să ajungă să se descurce singuri în orice situație. Prin activitățile educative încercăm să le dezvoltăm abilitățile cu care ei sunt înzestrați. Sunt părinți care nu au posibilitatea să-i ajute pe copii deoarece unii dintre ei nu au terminat școala.

Mediul de acasă este un hotar greu de depășit în efortul de educare al copilului. Unii dintre copii nu sunt stimulați să învețe, având în vedere că nici părinții nu depun un efort în a-i ajuta. Sunt familii cu mulți copii, iar unii dintre ei sunt reținuți acasă să stea cu cei mici. De altfel și, sărăcia materială pe care o întâmpină este un impediment în efortul de educare.

Ce logistică și spații oferă centrul pentru suportul educațional al copilului?

Pentru a asigura suportul educațional al copilului centrul are în dotare: săli de clasă special amenajate pentru activitatea educațională; săli de meditație pentru cei care au nevoie de pregătire specială; cabinet de consiliere pentru grupe de copii și individual, spații de joacă special amenajate, atât în interior, cât și în exterior și terenul de sport care este folosit pentru fotbal, jocuri și diverse activități.

Ce v-a adus în Rădăuți și de cât timp activați în Centrul Social Maria Ward în calitate de pedagog?

Eu am absolvit școala postliceală de specialitate învățători-educatoare și Institutul Teologic Romano-Catolic de Grad Universitar „Sf. Tereza” din București, urmând ulterior cursuri pentru specializarea de pedagog. Nimic nu este întâmplător. Am activat în învățământ până în anul 2015 când am decis să iau un an de pauză, după ce am încheiat ultima generație de copii din clasele primare la Școala Primară „Sf. Maria” în Brăila. Însă, cursul vieții este altul decât cel pe care l-ai propus. Pauza de activitate nu înseamnă să nu faci nimic. Fiind nevoie de o persoană la Grădinița „Sf. Maria” din Rădăuți pentru programul de după-amiază, mi s-a propus să lucrez pentru un an în cadrul grădiniței, ca voluntar (2015-2016). Așa am ajuns la Rădăuți.

În luna februarie 2016, s-a eliberat un post de pedagog în cadrul Centrului Social „Maria Ward” și mi s-a sugerat să preiau acest post vacant. Acest lucru nu a fost posibil imediat căci activam deja în Grădinița „Sf. Maria”.  După ce am încheiat anul preșcolar 2015-2016, am preluat postul de pedagog în luna iulie anul 2016. De atunci activez în cadrul Centrului Social Maria Ward, chiar și în prezent.

Distribuie și tu
Written By

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alte articole

Ultimele cu video

Vezi care sunt țările participante, în acest an, la Festivalul Internațional de Folclor „ARCANUL” și cu ce trupe a semnat contract Primăria pentru zilele...

STIRI

Anul acesta prin grija administrației locale, Zilele municipiului Rădăuți se vor desfășura după un program de o amploare fără precedent. Pentru prima dată Mănăstirea...

STIRI

Dis de dimineață, pescarii și-au ocupat locurile pe standuri, au preparat momelile, au testat adâncimea și distanța iar la ora 9.00 un claxon lung...

bijuterii
nadă
pescuit

Cancan Rădăuțean înființat în 1999 ; Copyright © 2022 radautiziar.ro | made by revomarketing.ro