Stimată doamnă ministru,
În primul rând, trebuie să vă felicit pentru faptul că, în ciuda contextului epidemiologic determinat de pandemia Covid-19, ați reușit cu maxim profesionalism să desfășurați, în cele mai bune condiții, atât sesiunile examenelor naționale de bacalaureat și evaluare națională, precum și concursul de titularizare în învățământul preuniversitar din anul 2020. Acest succes ne permite să privim către anul școlar viitor cu maximă speranță și fără să avem nevoie să recuperăm restanțe din perioada stării de urgență sau a stării de alertă.
În acest context, trebuie să precizez faptul că la nivelul Județului Suceava se înregistrează în continuare un număr foarte mare de posturi didactice neocupate de personal didactic titular. Astfel, potrivit datelor furnizate de Inspectoratul Școlar Județean, înaintea examenului de titularizare se înregistrau următoarele posturi vacante: 107 posturi complete, cu viabilitatea mai mare de 4 ani, 395 de posturi complete, cu viabilitatea mai mică de 4 ani, și 604 posturi incomplete. În urma examenului de titularizare, un număr de 406 cadre didactice au promovat examenul, pentru a putea deveni titulari în învățământ. Astfel, posturile neocupate prin concurs vor fi ocupate de personal didactic suplinitor, ceea ce nu ne conferă cea mai mare garanție a calității din învățământul preuniversitar.
Cunoscând faptul că în scurtul dumneavoastră mandat nu ați putut modifica structural modul competitiv de ocupare a posturilor didactice din învățământ și constatând deficitul major de personal didactic bine pregătit, vă solicit, doamnă ministru, următoarele precizări:
- Ce soluții anticipați în viitor pentru a crește atractivitatea tinerilor absolvenți de facultate să ocupe o poziție didactică în învățământul preuniversitar, mai ales în mediul rural?
- Vă rog să precizați dacă aveți în vedere ca, împreună cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației și cu reprezentanții autorităților locale să propuneți pachete atractive pentru stabilirea tinerilor învățători/profesori în mediile mai puțin favorizate?
- Vă rog să precizați dacă aveți în vedere ca pentru examenul de titularizare in anul 2021 să modificați atât Legea nr.1/2011 a educației naționale, cât și metodologia de ocupare a posturilor didactice, astfel încât să se stimuleze ocuparea posturilor didactice prin concurs, de către titulari bine pregătiți, și să se descurajeze permanentizarea ocupării posturilor de către suplinitori?
Solicit formularea răspunsului în scris.
Vă asigur de înalta mea apreciere,
Dumitru MIHALESCUL – Deputat PNL